Followers

Saturday, 15 December 2012

PINGGAN ANTIK


Kalau di kampung memang penuh almari pinggan-pinggan antik ni..mak simpan je ..saya ambil beberapa biji bawak balik KL.

Tapi bila makan dalam pinggan antik ni kan, feel makan macam sedap je ..walaupun lauk x berapa sedap. Saya dengan encik somi la rasa macam tu..Tak tahulah orang lain..haha

Saya selitkan resipi ikan bawal stim :

Bahan-bahan: 
sekor ikan bawal
cili api
lemon (perah lemon kat atas ikan)
gula
garam
taucu masin (sikit je)
kicap soya manis (tuang sikit)
tomato
Halia
bawang putih
bawang besar

Cara-cara:
Campur je semua bahan, stim kan..haha..mudah kan..dalam 30 minit ke. Api perlahan.






11 comments:

Aisy Nasiha said...

Pinggan antik tu yg mahal tu..mana dapat beli mudah2 skarang ni... Nenek saya dulu ada sikit, tp mak su dah buang...alahai, sedih ..

redza said...

mak sy ada simpan jugak pinggan purba ni rasanya...mesti sedap smpai tggal tulang je tu huhu

intanfirdaus247 said...

aisy: eh sayangnya..nape dia buang..bukan senang nak dapat pinggan antik zaman dulu..kualiti cukup tinggi...kan
redza: tu la pasal..sampai tinggai tulang ja

fieda said...

dulu kan masa kecik2 byk pinggan mcm ni kt umah mak..sekarang takder dah...rindu plk dgn pinggan ni..

nanieybarnieylurviey said...

Fuh.. Sdp tu. yg ptg berkhasiat :) stimmmm.. Ble guna pnggan antik rsa classic n mood die lain. :)

aizamia3 said...

psstt: balik kampung nanti nak cilok 2 3 keping pinggan tu.. kihkihkih..

izan mama mia said...

kat rmg kg mmg banyak pinggan tu..mmg mengembalikan nostalgia....cantik kan

Chic Na said...

kalo balik rumah nenek ada la pinggan ni. menu berkhasiat ye kak. xbleh nk masak cikna tak mkn ikan. huhu..

Mimie said...

kalo nk jumpe pinggan2 antik nih balik kg memg akan jumpe punye

Deqla manjew said...

haha.. mak deqla pun ada pinggan antik tu..nnti la deqla snap tunjuk nak? hahaha.. amboii..smpai tinggal tulang ikan tu..x tinggalkan utk deqla dah.. huhuhu

QasehnyaRania said...

eh..eh.. mcm sama la pinggan kita kak:)

adik saya meninggal xcident.arwah tercampak ke dalam sawah padi.arwah lemas.satu jam lepas jatuh bru jumpa arwah.jpam pergi tempat kejadian tapi amik mngsa yg lagi satu.sikit pon tak cedera. jpam kata adik saya langgar lari..

tapi arwah jauh tercampak kedalam bendang.

luka tak da.masa jatuh arwah pengsan muka sembam dlm ayaq.helmet elok je melekat..