Followers

Wednesday, 2 September 2015

YAN KEDAH DAERAH PELANCONGAN

Salam ..
Salam merdeka walaupun lambat wish dan dah lps dah tarikh merdeka tapi tetap nak wish juga..

Baru ini sambutan Hari Kemerdekaan 2015 peringkat Negeri Kedah diadakan di Dataran Pekan Yan kedah.

Ok , siapa yang tak pernah melancong atau melawat daerah Yan silalah datang ke daerah saya ni.
Ada Gunung Jerai, sungai ,air terjun, pantai murni,laut, dan paling penting banyak homestay disediakan. Yang kaki pancing pon boleh lawat ke daerah Yan.

Hijau..jauh dari kesibukan kota...saya belanja satu gambar yg saya ambil dari facebook Panorama Kedah Darul Aman.

Ini ialah view dari Air Terjun Seri Perigi di kaki Gunung Jerai...Nampak x rumah saya dari atas sana? Haha...mana la nak nampak..besar kuman..kecik..

DOA MENGHINDARI HAIWAN BERBISA

Assalamualaikum semua.
Hari ini saya nak kongsi doa yang boleh anda amalkan untuk menghindari haiwan berbisa seperti ular, kala jengking, lipan bara dan lain lain.
Semoga bermanfaat utk semua.

Saturday, 4 April 2015

SEDANG BER TTC ATAU TRYING TO CONCEIVE ATAU CUBA HAMIL?

Assalamualaikum. Ya Allah lamanya x jumpa sahabat alam maya.sorry saya sangat busy...huhu Ok jom kita cpt kan.ceghita..bg yg cuba trying to conceive atau ttc atau dlm bahasa mudah cuba hamil haaa...ni boleh cuba double stemcell n ..kawan saya sendiri hamil tau ..yg lagi syiok makan x dan abis sekotak..tu rezeki dia.. 

Tp saya mmg nak syorkan la pada kawan kawan..sebab Ds n perbaiki sistem dalaman..yg ada masalah haid x teratur ka...yg ada breast cys ka suma boleh..dah la ni pula ada promosi sampai bulan Mei 2015!! Ha grab la peluang ni..sbb harga biasa rm305 dpt dua kotak. Ni promosi RM 330 dpt 3 kotak DS tau! Jimat dan berbaloi tau..

ha korang yg beli n lepas tu automatik.jd ahli pastu apa lg dapat terus harga ahli! Makna kata lg jimat! Whatsapp saya 017-3218351 .. Ok jom tgk testi kawan saya dulu:
Ok di atas ni ialah testimoni kawan saya sendiri tau. Now kita tengok testimoni lain:
Ok. Sapa yang nak boleh direct whatsapp saya di 017-3218351 . Sini ialah pakej harga:

Sunday, 23 November 2014

KEBUN MINI SAYA AYAM SADO SELALU USHA

kebun mini saya 
Assalamualaikum semua..:)

Sejak duk di kampung ni ada ja benda yang saya nak buat..Entahlah rasa seronok ja..Rasa takda tekanan dah. Ok, untuk mengisi masa yang terluang selain berniaga pagi pagi, saya juga buat mini kebun di depan rumah. Saya buat projek ni dengan sepupu saya.

Kami tanam petola, timun, kacang panjang, jagung manis, ubi kayu dan lain-lain lagi. Ada naik tunas dah tapi tak tahulah boleh hidup ka tak. Doakan tanaman saya subur ya..:)

Kami mula-mula tak bubuh jala sebagai pagar, tapi ada satu kisah di pagi hari di mana ayam jantan jiran yang Encik Firdaus panggil "ayam sado" sebab badan dia memang mantap. Satu hari, Enck Firdaus panggil

" Cuk! Ayam sado duk mai kawad atas batas kebun tu..abih lah.."


Ayam sado tu datang berdansa atas batas kebun saya pula! Sayaapa lagi dari dalam rumah berlari terus kejar dia sebab dia cuba nak patuk benih sayur saya. Sekali paling tak menahan tu, dia siap berhenti, dia siap terajang kayu yang saya pacak. Pastu baru dia sambung lari! Cis! Jaga kau ayam sado! Ayam sado tu memang tau! eiiiii geramm ja.. hari hari datang usha kebun saya.


Wednesday, 5 November 2014

KELEBIHAN DAN KHASIAT DOA NABI YUNUS

Bismillahirrahmanirrahim. Segala Puji Bagi Allah, Tuhan Sekalian Alam..Hari ini saya kongsi Doa Nabi Yunus a.s. Amalkan la setiap hari .
image from google

Doa Yunus ~ Tiada Tuhan melainkan Engkau (ya Allah)! Maha Suci Engkau, Sesungguhnya aku adalah dari orang-orang yang menganiaya diri sendiri ~

Doa Nabi Yunus a.s ini memang banyak khasiatnya . Teringat doa inilah yang arwah emak saya baca semasa arwah sakit dan juga sehingga nafas terakhir arwah selain ucapan syahadah. Subhanallah...Allahuakbar. 
.

Dikatakan bahawa doa ini juga penawar segala musibah.

Memetik daripada blog KONGSI BERSAMA NORA:

DOA NABI YUNUS yang sememangnya wajib kita sertakan setiap kali kita berdoa kepada Allah SWT selepas solat lima waktu. Amalkan DOA ini agar segala masalah2 kita seperti hutang yang besar atau kecil + musibah yang besar + masalah2 yang susah untuk diselesaikan atau apa jua sekalipun. Berdoalah setiap hari sekurang2nya tiga kali sehari tidak kira dalam keadaan apa jua pun terutama bila kita dalam keadaan yang sangat2 memerlukan pertolongan dari-Nya. Moga2 Allah SWT mendengar dan permudahkan segala urusan kita. - 

Memetik daripada blog ILMU MUTIARA :


Nabi Yunus alayhissalam diutus oleh Allah swt. kepada masyarakat Naynawa, yang terkenal dengan kekafirannya. Nampaknya, Nabi Yunus kurang sabar dengan perlakuan kaumnya. Dalam keadaan kesal, ia pergi meninggalkan kaumnya menuju tepi laut.

Kemudian ia menumpang kapal yang akan berlayar. Di tengah lautan, kapal diterpa badai dan angin kencang. Untuk menghindari kapal karam, muatan kapal harus dikurangi. Semua penumpang kapal sepakat untuk melakukan undian. Siapa yang namanya keluar, maka dialah yang harus dilemparkan ke lautan.

Ternyata, yang keluar adalah nama Nabi Yunus. Akhirnya, Nabi Yunus menceburkan dirinya ke lautan, dan ia ditelan ikan besar. Al-Quran menyebut ikan itu dengan Hut atau Nun. Namun, Allah swt. mewahyukan ikan itu untuk tidak memakan tubuh Nabi Yunus.

Ada yang mengatakan Yunus a.s. tinggal di dalam perut ikan selama 3 hari, 7 hari, bahkan 40 hari. Selama itu ia berdoa kepada Allah swt., ‘Allahumma, la ilaha illa anta. Subhanaka, inni kuntu minazzhalimin – ya Allah, tidak ada Tuhan selain Engkau. Maha Suci Engkau. Sungguh aku ini termasuk orang-orang yang zalim’.


Doa Yunus menembus Arsy, sampai-sampai para malaikat berkata, ‘Ya Rabb, sepertinya ini adalah suara orang lemah yang sudah dikenali, yang datang dari negeri yang jauh dan asing’. Allah bertanya, ‘Tahukan kalian, suara siapakah itu?’

Malaikat menjawab, ‘Suara siapakah itu?’ Allah berkata, ‘Itu adalah suara Yunus, hamba-Ku’. Malaikat berkata, ‘Yunus yang amalnya senantiasa naik ke langit dan doanya dikabulkan? Ya Rabb, tidakkah Engkau menaruh belas-kasih padanya lantaran dia senantiasa memuji-Mu di saat senang, dengan begitu Engkau selamatkan ia di saat terjepit seperti ini?’

Allah menjawab, ‘Ya, tentu saja’. Maka, Allah memerintahkan kepada ikan hut untuk melemparkan Yunus ke daerah tandus.

Yunus terdampar di sebuah pulau yang tandus, dalam keadaan lemah. Lalu, Allah mengembalikan kekuatannya dengan menumbuhkan pohon labu di dekatnya. Bukan hanya itu, Allah mengembalikan seribu umatnya dalam keadaan beriman, dan Allah berikan kemakmuran hidup kepada mereka.

- (Q.s. as-Shaffat/37: 145-148)