Followers

Tuesday 27 November 2012

Tiroid

Tahun: 2011 (awal tahun) pembedahan telah dijalankan
Makan ubat hormon tiroid jer sekarang dengan kalsium
Keadaan kesihatan: Alhamdulillah sihat walafiat dan sembuh sepenuhnya sekarang..:) doakan kesihatan kami agar sihat sentiasa.:)

Bila terbaca entry IntanBerlian dan AkuLerPinky tentang kerisauan mereka mengenai tiroid, rasanya saya pon nak kongsi kisah ini. Apapun saya harap IntanBerlian dan AkuLerPinky tidak menghidap tiroid. Ameen. Encik Somi saya lama juga la dapat kesan tiroid di kedua2 belah lehernya dan menghimpit saluran pernafasannya. Doc cakap kalau nak buat operation kena masuk ICU sebab dah menghimpit saluran pernafasannya. 

Dah masuk ward di HKL dah tapi terpaksa balik. Sedih hati suami saya masa tu diberitahu wad ICU penuh. mcm g bermalam kat hotel pulak. Tak lama lepas tu , tetiba encik somi saya mcm sesak nafas sikit. Lepas tu ok..Kebetulan esok tu kami ke PJ dan terjumpa Doctor Zam (muda lagi) yang merawat encik somi dan saya beritahu keadaan en.somi saya yang tetiba sesak nafas dan dia terus cakap ," u datang HKL (hari apa tak ingat) ni untuk kita teruskan dengan operation, x boleh biar macam ni". Dan kami pon pi sana. Yang sedihnya encik somi saya x bg saya follow dia cakap nanti sia2 jadi mcm hari tu kena balik pulak bila dah g bermalam. Esok saya g kerja, saya try kol encik somi tapi hp dia dah off..Terus saya kol HKL ward sekian2 dia cakap encik somi saya dah masuk bilik pembedahan. Sedih wooo bila ingat dia masuk bilik bedah sowang2. Saya terus ke hospital dgn MIL. Hampir 5 jam tunggu baru dia kuar dari wad bedah. First dia buka mata dia pandang saya, terus saya menangis .Syukur , selamat. Sekarang dah tak risau apa2 dah dan dah sihat..hehehe..Ni sekeping gambar yang saya upload..nampak tak kat lehernya tempat dibedah tu?

21 comments:

mizayusof said...

Dulu abah Miza pun pernah operate sebab tiroid. Semoga hubby akak cepat sembuh ye kak.

Chic Na said...

tiroid dua2 belah? takutnya.. ok la sekarang dah sembuh.

nanieydotcom said...

bile ni kak intan.. Alhamdulillah da settle semuanye..

Fazleyatul Aini said...

arwah mak kawan saya dulu pon kene tiroid. tapi dah meninggal lama dulu. masa zaman belajar

Ibu Lala said...

eiii..dia operate cam tu ke. cam panjang je kan. hubby akk dulu pun prnh kena tiroid gak. tapi buat rawatan iodin. x operate pun. igt dah ok. rupanye lepas 5 tahun kesannye dia x de tiroid langsung. so kesannye bila hormon tiroid x de lgsg, kolestrol akan jadi tinggi and dia kena heart attack. bila dah kena heart attack, cek cek balik mb inilah puncanya. so sekarang dia on ubt utk tambah tiroid dlm bdn dia. bahaya jugak klw x de tiroid lgsg nih..

intanfirdaus247 said...

Ye ke Miza..sekarang abah Miza ok x? semoga abah Miza pon sihat selalu..Ameen..Terima kasih atas doa Miza..Husband akak Alhamdulillah dah ok sebab pembedahan ni dah lama dah..:) dan sekarang dia cergas seperti biasa..:)

intanfirdaus247 said...

Cikna, sekarang dah sembuh sepenuhnya..Alhamdulillah

intanfirdaus247 said...

Dia jadi tiroid ni sebelum kawen lagi..masa awal tahun 2011 dia operate ..sekarang dah sembuh sepenuhnya Alhamdulillah

intanfirdaus247 said...

Al Fatihah untuk kawan mak Lya ye…

intanfirdaus247 said...

Ibu lala…a’ah panjang macam tu..sebab ada kedua2 belah…tapi Alhamdulillah sekarang dah sembuh.hampir seminggu di hospital dan cuti kerja sebulan untuk sembuh...makan ubat hormone tiroid tu memang diteruskan ..sebab x ada hormone tiroid da kan..husband awak kena tiroid juga ke? Sekarang dia continue la ye makan ubat hormone tu? Teruskan ye..semoga husband ibu lala pon sihat selalu..ameen

Falsya said...

adehhhh...kesiannyeeee...

pinky said...

kak...takutnya tgk gambar....lagi kesian akak tak boleh teman hubby smpai bilik bedah...tp syukur alahamdulillah dah baik kan...

masa jumpa doc thn lps dia ckp sy normal... sy suspect kelenjar jer bengkak... tp still xtau kondisinya mcm mn... nmpknya sy nk kena p medical checkup sekali lagi....sbb dh sthn dah sy ignore jer dgn tiroid ni... apa2 pun tq ya share mslh ni....

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

takut juga tiroid ni yer...Alhamdulillah skang dh ok kan

nabilah_2908 said...

alahai...mujur la dah ok..

hrumm..esok..mak saya akan di operate buang rahim, risau juga ni...hope semuanya berjalan dgn lancar.. :)

Anonymous said...

tq kongsi cerita ye

intanfirdaus247 said...

Falsya..hehe..skrg dah ok..:)

intanfirdaus247 said...

Kak intan yg menghadap ni pon takut nak pegang leher husband akak..dia lepas bedah tu nak toleh pon sakit tapi kena pusing2kan leher takut bila isi dah liat nanti susah nak pusing2 lak..
Pinky g la cek dan sampai kompom betoi2 x ada baru ok..ikut je jadual cek up

intanfirdaus247 said...

2la waniey..Alhamdulillah sekarang da ok…

intanfirdaus247 said...

Nabilah, ya ka…kesiannya..harap semua ok ya..Akak doakan

intanfirdaus247 said...

Welcome Kak KA

QasehnyaRania said...

takut juga ye.. tak penah tgk lagi..
harap2 semuanya ok2 aja:D