Followers

Thursday, 22 November 2012

PENGALAMAN BERHARGA YG TAK ADA GALANG GANTI..


TENGOK TAJUK ATAS TUH MACAM GEDEBUK GEDEBAK X? AKAKAKAKAKA..EH APASAL INTAN NULIH HURUF BESAU NIH..OKEY CHANGE CHANGE! Ok x? J
Pengalaman ni kecil lagi. Tak silap umur 5 tahun x silap. Actually intan dibesarkan oleh mak saudara (kakak sulung arwah abah) dan ayah saudara (Allahyarham Haji Othman).

Mak sedara dengan ayah sedara ni diaorang tak der anak, jadi dari baby lg depa jaga intan, jadi celik2 dah Nampak depa, jadi depalah mak ayah kandung bg intan..Ok ok sabar yea nak citer la ni..hehe..
Masa umur 5 tahun (if I’m not mistaken la) …sebab belum masuk darjah 1 lagi…tahun 80an, pengalaman sy pertama kali nek kapal terbang. Ke mana? Mak dengan arwah ayah bawak saya gi Mekah mengerjakan Haji! Wihuuuuu..walaupun saya x kan bergelar Hajah tapi bila saya balik dari Mekah, depa panggei saya hajjah kecik..boleh gitu??? Hehe…

Sedikit sebanyak pengalaman saya masih kuat dalam ingatan ni. Masa keliling Kaabah, arwah ayah angkat saya letak atas bahu dan dia bawa saya keliling Kaabah.Pastu saya juga dapat cium Hajarul Aswad..puas disuruh mula2 x nak cium sebab saya kata geli…yelah tengok ramai yang cium…saya geli kata nanti ada ayaq liur..tapi saya cum juga .lepas tu skrg rasa bertuah …hehe..

Masa saie di Bukit Safa dan Marwah..saya rasa saya saie melebihi 7 kali,…yelah kanak2…orang berlari2 anak ..saya pula dah macam marathon..lariiiii..pastu patah balik..mak tak sampai2 lg…
Pengalaman yang paling saya rasa syahdu semasa nak ke Padang Arafah. Naik bas waner kuning yang macam bas sekolah kat oversea tu…pastu ramai2 sebut Labbaikallah…pastu saya dengan mak ada amek gambar,,,tapi tataula gambar tu ke mana…masa tu mana nak amek gambar sangat..skrg kalau g jenuh duk prap sana prap sini la… Tapi zaman dulu padang Arafah mana macam sekarang..pokok banyak..khemah pon cantik..sebab terlalu panas, mak amek payung dan buka dan dia arahkan yang bhgn yg kembang tu kebawah…lepas tu dia letak air dalam payung.,,air dari dalam payung tu menitis nitis kena badan saya yang tidur berbaring dengan buka baju..opppsss…! heheehe.. Kasih seorang ibu pada anaknya.

Macam2 pengalaman di sana. Pengalaman yang cukup berharga menjejakkan kaki di bumi Anbiya dan melihat sendiri kaabah. Subhanallah! Bila saya ingat balik, saya sedih sebab rindukan suasana di sana dan saya gembira sebab kecik2 lagi dah dapat ke sana.. Bila melihat ibu yang sudah tua, saya rasa terharu dan sangat brterima kasih padanya. Terima kasih..
Nanti entry lain saya cerita pasal tak nak turun kapal terbang lepas balik dari Mekah..jenuh :P

10 comments:

PinkUmmi said...

Alhamdulillah sekurang2nya ada pengalaman yang manis dpt dikongsikan bersama dgn kwn2 kan?

intanfirdaus247 said...

kak umi....:) yg mana intan ingat intan share..:)

IntaNBerliaN said...

alhamdulillah.. ada gak pengalaman cium hajarul aswad kan.. ms kecik maybe xphm lagi kan.. biasalah tu :-)

IntaNBerliaN said...

pasal evangelist tu, sy pun xtau apa.. sbb sy x usik pun bahagian tu.. hihii

yang pasal BE tu pulak.. actually, be xsemua org dapat... bergantung pada pengiklan, blog mana yg dia nak bg.... jika kita dah dpt be, kita xyah buat apa2.. update je blog selalu.. be tu sapa dpt kira bertuahlah sbbnya, earning be bergerak berdasarkan UV @ berapa org msk blog kita.. lg ramai yg masuk, lagi tggi uv, lg byklah kita dapat earning :-)

nadia said...

kak intannn, bestnyaaaa.
kecik2 dah sempat cium hajarulaswad.
bukan senang tau. kak intan memang betul2 intan terpilih laaa. ;)))

#kak intan, nadia kawen 2010, bulan 6. 7hb 6 2010. kita lebih kurangg kan kak intan. ;))

intanfirdaus247 said...

Intanberlian,..Alhamdulillah....betul tu..x paham apa zaman kecik tu...kih kih

intanfirdaus247 said...

ye ke..sy ada usik....saya kerodek abeh dalam nuffnang tu..hehehe

intanfirdaus247 said...

nadiaaaaaaaa...best dan syukur diberi peluang tu..kak intan kawen 24 /7 hehee

TiranaAduka said...

seronok read pengalaman intan .thanks sudi kogsi

intanfirdaus247 said...

heheh.ye ke..tima kaseh tau!:)