Followers

Sunday, 18 November 2012

Mataku terkebil2 Jadi Nak Ceritalah Sikit

selamat pagi....sekarang jam 4.26 pagi..mata ni x leh pulak nak lelap..dah tawaf dapur makan kurma, x jadi jugak..pastu goreng telur ayam kampung makan x jadi juga..badan lak dah lenguh2..pagi2 nanti nak ke Lipis pahang..uhhhh penatnya...nak kira biri biri cam Mr Bean pon x ada ...hmmm

Nak cerita apa2 pepagi cenggini..Hah, cerita masa zaman UiTM lah.. ada sorang kawan ni orang Kedah juga. Dia nak keluar ke pekan Machang . Dia tanya la budak bilik dia nak beli atau pesan apa2 x...kawan dia pon pesan suh beli coklat.

Lepas balik dari pekan Machang, dia pon bagi la coklat kat kawan sorang lagi tu..Kawan sorang lagi tu tercengang.

"Eh, aku bukan bukan pesan gula-gula, aku pesan coklat!"
"Eh, ni la cekelat, kami belah kedah panggei ni cekelat"
"Mampus nak makan sepeket besar gula-gula nih..hahahaa"

Rupa-rupanya disebabkan pemahaman yang berbeza mengenai istilah coklat ni maka terjadilah perkara ini..heheh..yelah saya pon orang Kedah.Dulu2 masa x keluar lagi dr kedah , semua jenis gula-gula atau coklat kami panggil coklat ja..

14 comments:

redza said...

org kelantan pon gula2 dipanggil cokelat jugak

Reena Onn said...

Hahaha... tulah... kita pun semenjak kahwin dengan orang Kedah. Banyak bahasa atau perkataan baru kena belajar. Kalau tak terasa macam jadi ayam dan itik. Hehe

ADZA IRDAWATI aka MAK DARA said...

hiduppp kedah hehe mak asal pon dr Kulim Kedah hehe

Bui Junaidi said...

MMG PELIK..BYK LAGI PERKATAAN YG KITA CAKAP LAIN,ORG KEDAH PANGGIL LAIN KAN

IntaNBerliaN said...

hihii samala, sy pun, semua gula2 or coklat paggil cekelat :-)

محمد رازيق said...

hehe. dulu pun kak intan, masa saya kenal ngan kawan kedah depa pun panggil ckelat. konpius gak memula tuh. hehe. lama2 br faham. tq kak singgah blog sy. jgn serik dtg lg.

intanfirdaus247 said...

yeke redza, intan ingat gula2..

intanfirdaus247 said...

Reena Onn,kih kih..lama2 sure jadi pakar..hehehhe..ada kawan sy kt org kedah kalau cakap sesama kedah laju cam keretapi kat jepun nuh...hehehe

intanfirdaus247 said...

MD, yaaaa..hidup kedah! kita sekapai la MD..hehhe..cuma intan orang Yan

intanfirdaus247 said...

Kak Bun, kannnn..hehehe....lepas ni meh intan ajaq kak bun cakap loghat kedah..heheh.sure kak bun terror pasni..

intanfirdaus247 said...

Intan, kita sekapai..hehehe

intanfirdaus247 said...

Rizki..x apa, no hal punya..kita kena rajin melawat jiran tetangga, baru ukhuwah terjalin erat kan kan..hehehe

aizamia3 said...

bila berada ditempat orang bertambah pengalaman.. ;)
kekadang itulah jadinya 'miss communication' tapi akhirnya menjadi sesuatu yang lucu.. hehehe.. ;)

izan mama mia said...

hahahha..makin lama baca entry intan makin best laa pulak..hihi..

loghat daerah memang buat kita keliru.....tentu beza kan biskut ngan roti.setahu saya,..biskut org kedah cakap roti juga..