Followers

Friday, 9 November 2012

Daun Karapole


“ Cikmi (panggilan manja mak saya kat saya) , pi ambik sikit daun karapole belakang rumah.”
Haaa…tu dulu2 rajin tolong mak pi kepak ranting daun karapole bg mak nak buat tumis gulai ikan .. Mungkin ada yang tau apa itu daun karapole..dan mungkin ada yang tak tahu..macam bunyi ala2 India sikit kan..

Saya pon tak tau kenapa nama dia daun karapole dan pasai apa orang utara panggil dia daun karapole..rasanya la ni ramai dah x panggei kot nama ni.

Daun karapole ni sebenarnya daun kari.. saya dah biasa dengan daun karapole ni..tapi sejak dah lama duk kl ni lama dah x panggei daun karapole ni…duk panggei daun kari. Sat g takut orang tak paham lak… hehehe..Daun karapole ni boleh juga dibuat ulam ..bukan makan yang daun tua tu…tapi makan yang pucuk muda..cicah dengan sambal belacan sikit, makan dengan nasi…fuh sedap..ada sikit ikan goreng pon dah cukup.. Saya ni memang kuat berulam. Maklumlah orang kampung dan selamanya saya orang kampung walau da kerja di kl dan kawen dengan orang KL. Dari kecik mak saya memang ajar saya makan ulam..setakat jering kerdas tu selamba ja balun..hehehhehe..sedap…semua jenis ulam saya makan..Di sekeliling rumah arwah ayah banyak tanam ulam2an …nak ja pi petik..Di KL n nak ulam sikit pon kena beli ..

15 comments:

redza said...

sy pulak jenis xmakan ulam..sayur makan

sy pon org kampung...org kelantan...tp ni festime dgr daun karapole & xtau pulak pucuknya buleh dibuat ulam

Jemari_Suri said...

la nama dia antiknye....js baru je tau..sbb biasa daun kari je...hihi

intanfirdaus247 said...

Redza, boleh..yg lembut dan baru tumbuh tu..fuh mmg sedappp..:)

intanfirdaus247 said...

eh kelantan mana? dulu intan study kat kelantan

intanfirdaus247 said...

jarang org panggei nama ni.tp org tua2 dulu belah kedah panggei nama karapole n...selalu daun kari ja..hehhe

redza said...

kelantan di pengkalan chepa...study kat mana??

intanfirdaus247 said...

mache....hehe..rasa2 tau x

redza said...

uitm

intanfirdaus247 said...

yaaaa....:) redza? ke uitm juga??

redza said...

tak..sy kat upm

Si Matatajam said...

Hi hi panggilan yg sama la tu..karapole..

Si Matatajam said...

Nk klik2 tp xde iklan la..

intanfirdaus247 said...

M pon panggei daun karapole jugak eh, oghang kedah kan? hehehe

drzirakudo said...

asal canggih sgt nme daun kari? haha bru tauu

intanfirdaus247 said...

zira. mungkin sebab pengaruh india kot..cer sebut sambil lenggok kepala..hahhaha