Followers

Tuesday, 30 April 2013

KISAH PERJALANAN SEMALAM


Selepas Maghrib saya dan suami bertolak ke Damansara. Sebelum tu saya dan Encik Firdaus pergi ambil Kak Zainab. Ibu hamil tersebut ialah kawan Kak Zainab. Sepanjang perjalanan tu kami berbual rancak.

Berpusing-pusing juga nak cari, last2 kawasan tersebut dekat dengan tempat kerja Encik Firdaus. Sebaik kami tiba je, suami si ibu hamil tu dah menunggu kami kat tepi jalan. Kak Zainab yang mengecam kelibat suami rakannya tu. Sebaik nampak je nampak terus terkeluar dari mulut Encik Firdaus, “ hensem juga suaminya” hahahaha ..Saya terus gelak sakan.

Seterusnya kami park keta dan berjalan masuk ke rumah. Ibu hamil tadi menyambut ketibaan kami dengan ramah tamah. Ekspresi saya yang pertama bila melihat keadaan rumah yang sempit itu, saya rasa sedih sgt. Tatau nak cakap cemana…Serba daif. Rumah seluas bilik yang saya tatau nak kira berapa kaki persegi. Hati saya sayuu…

Oh lupa pula…ibu hamil tu memang santek tau..hehehe..Kami bersembang rancak. Kemudian saya tanya, “Kak, betul ke kakak nak bg saya bela anak yg bakal lahir tu?”

“Ye dik, saya ikhlas.”

Dia juga bagitau kalau anak yg lahir tu dengan dia, tatau masa depan dia mcm mana. Mereka datang ke sini dengan dokumen yang sah, dan bukan dengan cara yang haram. Jadi soalan saya, anak yg lahir tu warganegara Malaysia la ya sebab lahir sini? ke macam mana?

Selepas beberapa ketika bersembang, saya dan encik firdaus minta diri dan bertolak pulang bersama kak nab.. Sekali bila dah sampai Pekan Sungai Besi, baru teringat tadi kami tak bagi pon duit dengan makanan kepada ibu hamil tadi. Pastu Encik Firdaus kata x mengapa, kita beli makanan dan patah balik.

Kak Nab telefon ibu  hamil tadi dan cakap kami akan patah balik. Sangat sedih apabila Kak Nab cakap,suaminya baru pergi ke lombong untuk tangkap ikan untuk goreng utk makan esok. Sedihnya.. Saya bergegas tapau nasi lemak di Old Town, sesekali apa salahnya bg orang makan yang enak enak.

Sebaik sampai kat sana semula, saya keluar dari kereta, ibu hamil tadi datang pada saya dan peluk saya. Saya pegang perutnya sambil cakap , “Kakak dan Baby makan ya malam n”… Sebak dalam hati fikir kalau saya rasa susah, ada lagi org yng lebih susah. Rezeki yg saya dapat mungkin bukan rezeki saya dan harus dikongsi degan org lain.. Saya hulur sedikit sumbangan yg x seberapa beserta dua kotak nasi lemak. Ibu tadi cakap sambil gosok perut, “Ya Allah aku syukur org yang baik-baik dapat menjaga anak aku kelak”..Saya x kata saya baik sebab saya manusia biasa tapi saya rasa mungkin ini ada hikmah di sebalik saya belum dikurniakan cahaya mata. Mungkin saya perlu membantu anak dalam kandungan ini dulu..kemudian “rezeki” dalam perut saya akan menyusul kemudian. KunFayakun..

Selagi bayi tu belum jadi milik saya, saya x mahu terlalu berharap. Biarlah Allah yang menentukan selepas ini apa langkah seterusnya. Jika benar tertulis di Loh Mahfuz, yang si kecil itu memang utk saya dan encik firdaus, saya terima dgn hati terbuka.

Selepas ini saya perlu fikir di mana ibu itu akan bersalin, pendaftaran JPN, dan lain-lain lagi.

Dan tatkala saya tengah taip entry ni, satu lagi keajaiban dari Allah, tiba-
tiba, datang office mate saya dari department HR, datang letak sebuah beg kertas, dalam beg kertas tu ada buah zuriat 4 biji! Dia cakap mak dia ke Mekah dan bawa pulang buah zuriat n…Saya terkedu..semuanya berkaitan zuriat..

Apapun saya doakan segalanya berjalan lancar..Dan kepada kawan2 yg belum beroleh zuriat mcm saya, kita berusaha..dan terus berdoa…Saya akan terus berusaha untk dapatkan zuriat sendiri walaupun jika saya ada “anak ini” kelak. Sekian.  

Maaf dipinta belum berkesempatan utk menerjah. Banyak yg perlu diselesaikan..saya akan bw nanti ya..


15 comments:

Ibu Lala said...

terharu akak bc entry ni intan. bergenang air mata. moga sumenye dipermudahkan nanti. amin...

Aisy Nasiha said...

Semoga Allah berkati akak n suami.. Kita banyakkan doa ye..semoga baik2 semuanya..

Tumpang sedih saya baca kisah ibu hamil tu..syukur dia buat keputusan ygbaik

Farah Waheda Wahid said...

akak...jika hati kita bersih dan ikhlas, In Shaa Allah, Allah akan kabulkan permintaan kita... akak cubalah makan buah zuriat tu pulak... mungkin ada rezeki akak...dan mungkin betul juga, kalau akak ambil anak tu, nanti Allah kurniakan juga akak rezeki...

Apa2pun Farah doakan yang terbaik untuk akak... love you... take care tau...nanti kita We Chat lagi... he he he...

nanieybarnieylurviey said...

insha Allah kak intan sayang.. nani doakan yang terbaik utk kak intan n hubby..

sebak baca entri ni.. :'(

Sue-Rya Qistina said...

sedihnya entry intan kali ni. sue doakan agar intan dimurahkan rezeki ye. semoga intan memperolehi apa yg dihajati selama ini. mudah2an. amin...

Nisah Idham said...

Salam Kak Intan Yang Cunel.

bergenang airmata, nisah baca cerita akak dan ibu hamil. sedih sebab kesusahan yg menimpa mereka.Ujian mereka besar, semoga mereka tabah hadapinya dengan redha. sungguh Allah menguji hambanya dengan pelbagai cara. termasuklah kita ni akak. semoga dengan sumbangan akak dapat membantu. akak, nisah datang dr keluarga yang susah, jadi nisah faham nilai "sedikit" sumbangan dr org. "sedikit" yg akak maksudkan adalah "besar" untuk kami yg tidak berwang.. Nisah doakan juga, agar segala urusan akak di permudahkan oleh Allah. Niat aka murni, orang yang baik-baik ni Allah sayang. (^_~)

CikLily Putih said...

semoga doa orang-orang seperti kita ini dimakbulkan ye...

izan mama mia said...

sebak lak baca entry ini,..mg adalah rezeki intan bersama baby itu nanti dan tertunai juga hasrat intan untuk punya anak sendiri...

Deqla Manjew said...

kak... deqla sebak baca entri ni..rasa nak nanges je kak... hukhuk... dah bergenang la pulak la airmata ni...huhuhu... akak mmg baik..pasti Allah membls kebaikan akak tu... bertuah baby tu dpt keluarga mcm akak.. in shaa Allah ye kak, ada tu rezeki akak jaga baby tu.. deqla jadi terpikir, mgknkah ini petanda akak bakal timang anak sendiri?? dpt buah zuriat pulak tu.. kalo deqla jd akak pun mau terkedu.. ya Allah moga masin la mulot deqla ni eh..deqla doakan utk akak.. sama2 kita doakan yer... =)

Deqla Manjew said...

psstt kak, smlm deqla ke damansara jugak tau.. damansara mana akak pegi tu??

♥ Cmª shIemª ♥ said...

Salam Kak Intan...
huhuh...sebak baca entry ni kak..
alhamdulillah.. klu rezeki allah dh ttpkan utk akak..

amin..amin..amin.. berusahalah!
lebiu ;)

Kakzakie said...

Intan... laju airmata kakak mengalir. Keluarga kakak dah merasai bagaimana peritnya dan sedihnya. Moga hajat intan dan en firdaus akan tercapai.. Amin ya allah.. doa kakak sama intan.

Fiza Rahman said...

Sedih bila baca. Semoga semua urusan berjalan dengan lancar.

Chic Na said...

sebak je baca. InshaAllah, niat akak ikhlas.. semoga dipermudahkan segalanya.

mesti baby tu comel. ;)

QasehnyaRania said...

in shaa ALLAH kak.
semoga dipermudahkan urusan kita.
sama la.sy pon tgh minum air buah adam hawa.

akak, buah tu keras tau. guna pisau potong daging.letak yg hujung dekat buah.pastu ketuk dengan lesug batu.

su dh draft tp blom sempat nk publish.sibuk sgt sbeelum nk ngundi ni..