Followers

Tuesday 26 February 2013

BERHATI-HATI DENGAN NOMBOR YANG TAK DIKENALI


Saya Copy kenyataan dari FB Page apa ntah, lupa pulak. sebab google tadi cari maklumat ni.

Nak tahu Boleh click link ni dan click fb tersebut..dan cari paparan mengenai hal tersebut. 

Antara yang tertulis di dalam fb tersebut, (Ini bukan saya kata, ini yang di tulis oleh orang tersebut) dan saya cuma meng share perkara ini. jika tersalah sila betulkan. 

Perhatian!

Ada orang yang menerima panggilan dari +375602605281, +37127913091 atau sebarang nombor yang bermula dengan +375 atau +371 atau 081, hanya satu deringan dan terus putus dengan meninggalkan pesanan "missed call". Jika anda membuat panggilan semula ke nombor tersebut, anda akan dicas sebanyak $15-$30, dan semua senarai contact akan disalin dalam masa 3 saat. Jika anda mempunyai maklumat akaun bank dalam telefon pintar anda, mereka boleh menyalinnya. Kod +375 dari Belarus dan kod +371 dari Latvia. Jangan jawab atau panggil balik nombor-nombor tersebut. “

Saya search tadi dan saya dapat kenyataan di atas, jadi saya nak kongsi lah sebab saya dah dua kali dapat panggilan daripada nombor ini +37091009110. Saya tak tau dari mana dan saya rasa pelik. Bila search kod +370 dari negara Lithuania.ni memang kes nak menipu ni. Saya x ada sedara, x ada kawan duk sana.  Memang missed call je dia bagi. Tapi memang saya x call back..Bahaya. Kalau sesiapa ada maklumat tentang hal n boleh lah kongsi. Macam2 hal sekarang orang nak menipu.

Korang pernah dapat call dari nombor-nombor yang pelik ni? Dan kalau maklumat saya salah sila betulkan sebab saya rasa sangat curios dengan nombor ni…


36 comments:

Kakzakie Purvit said...

Apa yg menyakitkan hati mereka suka menipu rakyat M'sia kerana tahu rakyat M'sia yg mudah ditipu..

sHaRiNa eLyaNa said...

bahaya la kan..lau sha ignore ja..lau dia btul2 pnting bru dia col kan2

sHaRiNa eLyaNa said...

done nutri

Anum said...

bahaya kan
macam2 teknik kan

Unknown said...

bahayanyer...

Unknown said...

ish bahaya betol la.. kena lebih hati2 kan kak..

PCL said...

no fon pelik2 kalau buat miss call kpd fon sy... tak ingin return call...

Miss Mirror a.k.a Sam said...

Smlm Kak Mirror ada gak share benda ni kat FB. Kak Mirror mmg tak pernahnya terpikir nak return call klu nombor2 dari overseas.

Unknown said...

hebat nya, dlam 3 saat dh boleh copy..sistem apa lah yg diorg guna ni. Kalau mcm tu simpan senarai hutanglah dlm hp... hambekk kau!!

Falsya said...

sedangkan no xkenal dr kl pun falsya xangkat..kalau no gini mmg lagi la xangkat..hehehe

Cik Rose said...

memang bahaya.. lebih baik berhati-hati..

Unknown said...

Dpt gal panggilan 4:00am td Dari num +37091009110...pastu panggilan Dari num2 lain pun Ada gak..mcm2 kes nk menipu sekarang in kan..

Qhaifa Nur said...

risau ni...jangan terkena udah

Cho Zila said...

memang menyakitkan hati ler .. tapi tak penah lagi terima...

QasehnyaRania said...

saya bukan setakat no pelik je kak..no yg tak da dlm senarai contact saya pon tak kan saya jawab.. hihi.
melainkan dia call saya tak dapat pastu tinggal msg.baru saya call blk :)

bahaya ni. kena take note kan

Farah Waheda Wahid said...

no x kenal memang Farah takkan angkat la kak... x der masa nak layan...

i am ahmad said...

err. macam mana boleh taw "bila kita call balik, kita akan kena cas dan semua senarai contact kita kena salin?"

ada tak link asal yang menyokong kenyataan kat atas?

amirini said...

Assalamualaikum...
Selalunya gak dpt no pelik2 ni...
sbb kerjaya sy sekarang byk deal dgn oversea client.. so berserah jela...
tp selalunya no bank dan yg private tu... sy akan letak angka tambahan... and angka tu sy je yg tahu...
so kalau ada yg hack.. dia akan dpt no yg slah la...

intanfirdaus247 said...

Encik i am Ahmad, bukan saya yang tulis kenyataan tersebut. Ini hasil carian saya di google. dan saya ada bg link google tersebut. lepas dah clik tersebut, clik fb tersebut dan cari paparan di wall fb tersebut . ada, u kena scroll ke bawah sikit.

suwara entertainment said...

pukul 4 pagi tadi saya ada dpt call dari no +370... mmg saya tak angkatlah kan, giler pagi2 buta kacau org. thanks for the info anyway :)

mohon share kat blog saya boleh tak? at least dpt kongsikan dgn kwn2 yg lain

munna said...

mcm2 cara org nak menipu skrg ni... mmg kena lebih hati2 skrg ni

Nurse & Engineer to be said...

saye pun ade dapt no mcam ni dah due kali.. tp xangkat pun sbb no die pelik.. :-) so hati- hatila ye..

ewanthology said...

semakin bahaya dunia sekarang ni

Chic Na said...

bahaya nya. risau jugak. kalau kita takpela boleh alert, mak ayah kita yg xtau tu. salahguna kebijaksanaan.

IntaNBerliaN said...

ooo yeke.. thanks kak.. sy br tau psl ni...

nanieydotcom said...

Nani ada dpt masa cuti cny sampai last week.. Tp x penah jwb pun.. If client msti contact no ofis. If pakcik mesti ada id negara die. Tp no yg cll nani lain skit dri yg atas.. Mcm2 la skangni

☾SHiemaCMa786☾ said...

salam k.ina..
hhuuuu..cma x pernah lg terima call mcm ni..
mintak2 dijauhkan

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

kena hati2 la..bahaya betol ni

Unknown said...

risaunya..

Si Matatajam said...

Skang ni mcm2 cara org nak menipu..berhati-hati ja la

Unknown said...

macam2 taktik org buat sekarang..ntah ape yg diorang nak

Unknown said...

lebih baik jgn cal balik kalau no tak dikenali..

Cik rose said...

i bru je kna.tp bkn dr num cmni.nombornye 0320551200 n ade lg stu num cmni jgk.tp da delete.tgk gaya num cm num ofis kn.tp i da byk kali call pkai fon ofis rupenye num ni xde dlm perkhidmatan.n try google xde pn info psal num ni.yg ade ngarut2 je.nseb xcall pkai handphone.pelik.i got missed call dr num ni n number stu lg.smpat angkt yg num stu lg tu tp bile ankt off plak.tkut dibuatnye bcoz my simcard i ade cip yg org bank islam ltak kt ctu.kalo xslap bank islam TAP.risau kot2 dorang leh akses bank kite.huh.esok nk call bnk islam,to let them know.

smlou said...

Sy ada terima call dr no.sama mcm rose.. yg teruknye sy pegi call balik no
Tu sbb ingat tu no.pejabat dri KL.. Bila i call kat screen keluar wrong number.. mungkin sbb masa tu sy berada di kampung... so i guess xder berlaku apa2 perkara buruk..sbb dlm phone sy ada no.acc.

Unknown said...

saya pon sma ..tp dy cita psl prudential insurance...risau nii

bidadariummi93 said...

yup sama, pasal prudential.insurans.bila saya bg taw saye sudent dia ckp xsesuai dgn sye. hmm