Followers

Saturday 7 December 2013

TEMPAT KERJA PALING HORRIBLE !!!!!

image from google
Assalamualaikum..Buat entry dalam 2 pagi lebih. Sebab tak boleh tidur. Saja nak cerita pengalaman kerja paling teruk lah kot semasa bekerja di ofis baru ni.Mana kan tidak , bertahan dua bulan sahaja. Sejarah sungguh! 
image from google

Hari ini saya rasa nak lempang laju laju pada seorang freelancer cina nih. Sudahlah buat kerja kelam kabut gila nak cepat, kemudian asyik minta benda yang bukan2 dari saya.  Sudahlah saya cuti kelmarin kalut cakap sampel dah hantar! Kemudian saya cakap , ok tunggu saya approved dulu baru boleh proceed! Yang editor si cina tu sibuk kol saya salahkan saya kenapa saya tak bagi full manuscript pada freelancer tu? dah kalau x approved lagi nak buat celah mananya??? Tapi di situ cakap kita semua tak betul..cakap dia ja betul..pong pang pong pang! Saya sampai naik fed up.

Saya memang tak boleh blah la sebab last last saya yang dikatakan salah. Macam lah saya ni bodoh terlampau. Tapi di situ kalau korang nak tau, kita nak bertanya apa pun segan sebab apa... Sebab bila tanya saja, suara editor berbangsa cina tu naik setinggi langit..kemudian membebel seolah saya ni budak sekolah baru belajar. Saya bukan nak cakap saya saya hebat. Saya bertanya dengan merendah diri. Tapi saya umpama dipijak kepala!! Seolah saya ni tiada pengalaman langsung!! Hey! Korang punya kompeni mana lah saya tahu style korang!! lain kali ajar baik-baik!!!! Saya  kerja dengan banyak kompeni. kompeni kecik ada, yang besaq pon ada. tapi attitude tak macam kompeni ni!! Big bos  pula suka gesa nak cepat (masuk setting minggu ni, minggu depan nak printing! Tak pernah lagi dalam sejarah kerja penerbitan saya kerja macam ni!) nak kejar duit saja!!!  Bukan aku tatau kita semua kejar duit tapi agak agaklah!!! Ingat edit, nak bgi jurutaip luar buat ..diaorang freelance, malam ja baru free sebab semua kerja full time!! Kau nak kerah orang serupa orang buat kerja kau sorang saja? Hellloooooo...

Staff part time tu pon sendiri mengaku dengan saya dia x boleh lama keja sini sebab terpaksa jadi hipokrit! Dan yang paling x boleh blah, si editor cina tu ckp dengan bos buat apa ambil part time buang masa buang duit.Tapi kau juga suruh dia buat macam2 kerja kau! 

Kemudian, saya dah tak ambil dah minuman 3 in 1 di situ sebab apa? sebab cina tu bising sebab 3-1 tu cepat habis! Masalahnya bukan kau beli guna duit kau! Duit bos! habis pon apa masalahnya? Ala, saya duduk situ bukan ambil sangat pon dulu.kadang2 dua hari pon x minum pon 3-1 opis punya!  Logik akal la dulu kau dengan sorang lagi jer staff duk minum, sekarang dah jadi 4 staff maka 4 mulut lah! Lepas dia bising2 tu , saya dengan staff part time tu dah x sentuh dah! Engkau minumlah 3-1 tu sampai muntah!!! Itulah asyik kerja dengan staff sorang lagi tu ja..tak pernah bekerja dengan orang ramai kot sebab nanti orang bangkang cakap engko! Sebab tu kau tahan lama duk situ. Haa duduklah ko lama-lama..Tak ingin aku kerja dengan budaya negatif nih! good bye! balik kg lagi bagus!!!    

Memang entry saya kali ini saya marah sangat-sangat ..sorry yer...tapi saya tak tahan..kita baik dibuat mcm ni pula.. sebab saya rasa kepala saya dipijak-pijak. Tk sabar saya nak blah dari sini... Saya jarang marah orang tapi mereka di situ mmg mencabar kesabaran saya . Nada saya masih rendah dalam percakapan. masih boleh kawal senyuman. Saya tatau lah kalau orang lain, mungkin si cina tu dah lama kena tengking. Sudahlah tak faham apa kita cuba cakap, lagi dia cakap pong pang pong pang meleret. Saya dah jeling dah tengok sebab bingit telinga tau!  korang dapat imagine tahap kemarahan saya tak?? huhu

15 comments:

Unknown said...

berasap rasap marahnya...
sabar..kalau tak tahan..tinjau kerja kat tempat lain...letih laa asyik strees je...

Aisy Nasiha said...

Alahai sian kak intan.. pengalaman kerja yang sungguh2 tak best tu.. menyakitkan hati, geram dan marah semua pun ada tu. Ada juga manusia yang tak bertimbangrasa dengan orang lain macam tu.. sian akak menanggung semua tu..

Geramla saya pun.. bagus akak dah resign.. tak patut pun kerja lago kat situ..

Tenang2 k..semoga lepas ni rezki akak lwbih baik di tempat yang lain.. doa n yakin kepada Allah. Ujian Allah bagi ni utk uji akak....

Cik Puan said...

cik dapat bayangkan...marah bebetol awak dear..tak pe...takpe...luah je kat blog..In shaa Allah kurang jugak stress tu sikit kan..

Umialya said...

entah le intan, peel manusia macam2, sabar jerlah.. insya allah dipermudahkanNya, aamiin..

ewanthology said...

mmg susah klu mcm, better cari keje lain sebelum awak 'sakit jiwa'. huhu

Tie HT said...

stress sangat bunyinya,
elok lah quit
kita ni kena tenangkan hati
kan intan

Mime MF said...

eiii mesti stress kan keja cmtu..tak best..environment tak best nak masuk keje pun takde semangat...

Miss N™ said...

dua bulan tu, kira akak pyabar jugaklah...
kalau nur...huhuhu

Ibu Lala said...

amboi rumah dia berwajah baru. cantik. sape buat.

sabra ye intan. dugaan tu...

Ena's Stories said...

Huishh..asik dok mkn ati camtu baik blah je dr ctu intan...

IntaNBerliaN said...

sy yg baca pun rasa mcm tensen je... saya kan kalau mula nak marah yg sampai xleh tahan tu.. mulalah badan jd menggeletar...

Anonymous said...

Intan....kenapa entri lama tu kat atas..?akak ni dh la x tau sgt tentang blog ni...hehehe...nanti akak boh link blog intan kat bloglist akak....in sya Allah....

Unknown said...

errr... deqla plak rasa stress bila baca situasi tmpt keje akak nih.. kalo la deqla la kan, x mampu nk bertahan 2 bln mcm akk.. serius..

Unknown said...

bagus la intan resign,klu akak pun berenti juga dr kerja dgn org yg macam tu,nanti buat sakit hati kita je kan...

rezeki Allah tu luas,inshaAllah nanti intan pasti dapat kerja yg baik dan sesuai

TW said...

Kesian..I know how you feel. It's like that when you work with certain people and small companies.

For those who are stuck in a hated job, dying to leave but scared, come and join this workshop so you can plan your escape from the corporate jail and be a freedom entrepreneur.
How to plan your escape from corporate cage workshop