Followers

Thursday, 12 December 2013

LESEN TV


Assalamualaikum semua..

Bagi yang baya2 saya dan yang lebih dewasa dari saya mesti ingat akan LESEN TV..Zaman –zaman dulu kena ada lessen tau kalau nak beli tv. Sebabnya saya tatau sebab apa. Tapi dulu pernah tgk lesen TV arwah ayah lekat kat dinding.


Sekarang beli tv dah tak payah ada lessen.   Dulu-dulu tak silap ada orang datang periksa lesen tv kat rumah. Siapa yang ingat nostalgia ni? Saya dah tak ingat sejak bila ia dimansuhkan.

Ini wikipedia tentang lesen TV:


25 comments:

umi alya said...

tahun 1996 akak ada bayar lesen tv, mgkn mula tahun 1997 kot..

Kakzakie said...

Betul intan dulu masa kita kecik-kecik kena ada lesen tv. Kakak pun tak ingat sebab kakak rasa masa kita masih kecik jugalah lesen dah tak diperlukan..

Syeeda said...

haah lesen tu gantung letak dalam frame..hii

Cik Puan said...

yeke....cik ta penah tahu pon..cik penah dengr FIl cik cite je..dulu2 nak dengo redio pon susah.yelah dulu2 kan zaman penjajahan..

QasehnyaRania said...

ye ke.
tak tahu la pulak kena ada lesen tv. hihi

Mia Kassim said...

teringat masa zaman budak2 dulu, lesen tv dan radio bapa lekat kat dinding ngam2 atas tv ...hehe

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

ingat masa tu tiap-tiap tahun kena renew lesen tv.. sejak tahun 1999 dah takde lagi kena bayar lesen tv tu..

Falsya said...

Baru tau kak yg dulu2 kene ade lesen tv..hehe

Miss Mirror a.k.a Sam said...

Ya, Kak Mirror pun ingat sgt Intan. Nasib baik la skrg dah dimansuhkan.

aanie said...

betul3...penah nampak lesen tv masa kecik2 dulu...

Azhafizah Md Nor said...

tak pernah ada nostalgia lesen TV ni.:)

LadyBird said...

Pernh dgt sal lesen.. Tp zmn lady dh xde.. Die bentuk mcm sijil kan?

ct cheery said...

ayah kita penah ckp dulu sal lesen tv ni. dulu ada lesen tv sbb xsemua rumah ada tv.biasa yg berkemampuan jer...kdg2x dalam satu kg tu sebuah dua jer umah yg ada tv.pas tu pakat2x p kumpul umah tu sbb nk tengok tv.sebab tu dulu ada wayang kulit masuk kg.skrang wayang kulit nk jumpa pun susah.huhu

Cik Nur™ said...

mak pernah citer pasal lesen tv ni..nur nak tgelak pun ada bila mak cerita..ye la..tv je...

Wirda Amir said...

Salam intanku kesepian....hehe

akak ingat kot,mak cite,kalau org dtg nk cek lesen tu...sesiapa yg tkde lesen,kena sorok tv....tv dulu kecik2 je kot,senang nk sorok...itulah yg akak fikirkan...hehe

izan mama mia said...

akak ingat lagi..walau masa tuu kira belum ckp umur lagi laa.. hihi..kalut org dok mai cek lesen tv..hahah..

izan mama mia said...

akak ingat lagi..walau masa tuu kira belum ckp umur lagi laa.. hihi..kalut org dok mai cek lesen tv..hahah..

Mime MF said...

huhu sy lg la xtau apa...baru tau rupanya dulu ada tv kn byr lesen..br tau ni..hihi

Invisible Me said...

Tak ingat sebab masih kecik2 lagi waktu tu..

Qhaifa Nur said...

ya laa..dulu kita ada lesen tv intan...lupa pulak

mama aryan said...

akak ingat lg..dulu2 mmg kena ada lesen tv kan..hehehe

Fiza Rahman said...

Owh...baru tau.

ct kektus said...

ehh. serius ke kak ? mak kite tak pernah pulak cerita pasa lesen tv ni. huhuuu

kena tanya pasni. :)

ros_reeza said...

Ros tak pernah lalui zaman tu.. Tapi pernah dengar dari cerita mak :)

Deqla Manjew said...

ye ada2.. akak buat entry ni baru teringat zaman dulu2 tu..hihi..