Followers

Thursday, 28 March 2013

SAYA RINDU SEMUA INI


Tahun 80-an

Mengimbau kenangan zaman kecil dulu. Arwah ayah beli tanah merah. Ala yang lori datang umah kita dan longgokkan tanah banyak2 tuuu... Masa tu arwah ayah beli tanah merah banyak jadi halaman rumah macam berbukit-bukau la kononnya selepas lori datang tuang tanah2 merah tu semua..

Aku punya la syok.  Sat sat lari naik atas puncak tanah merah tu.. Sat sat lari turun..rasa tinggi ja duk kat atas puncak tanah merah tu…Sorang-sorang pon jadi keja. Bila petang ajak geng kampung area2 dekat umah mai main ..Main tanah merah boleh?? Serius best. Lawan buat kek tanah merah..ambil tanah merah campur air sikit , pastu bubuh dalam tempurung. Pastu pacak ler daun apa2 wat hiasan…haiiilaaa zaman kecik ..sungguh indah..

Arwah ayah saya ni seorang yang sungguh rajin dan sukakan kebersihan. Buat apa2 pon sungguh teliti. Dan tiap2 petang dan pagi , arwah ayah akan pergi menebas, cabut rumput,tanam pokok bagai. Arwah ayah tanam pokok jagung betul2 tepi jalan sebab ada tanah sikit. memang best! aku rajin duk pi menyorok di celah2 daun tu. Mai time nak kutip jagung aku la org paling seronok. Arwah ayah tanam cili, tanam pokok mangga, tanah kacang panjang, kacang botol, bak kata orang senang je kalau nak makan pi petik. Sampai orang bawak lori datang beli buah punyalah banyak sebab depa pi jual di mana ntah. Dapatlah arwah ayah duit poket. Sawah pula arwah ayah ada tapi dia pajakkan pada orang untuk buat sawah-sawah tu semua.

Kalau petang2 arwah ayah bakar daun2 kering, korang mesti pernah main juga,,,ala, kan asap tebal pastu aku masuk dalam asap tu keluar buat2 macam hantu..koh koh koh…

Arwah ayah bawak keta sorong nak angkut tanah merah atau angkut buah ka, aku la penumpangnya! haha…aku duduk dalam tu arwah ayah bawak..Alahai rindunya zaman tu.dan paling ku rindu arwah ayah…semua ni x kan boleh diulang semula..

Bagi yang masih ada ibu bapa, berbaktilah selagi ada kudrat…
                      
Saya sayang ayah..Sayalah orang terakhir melangkah pulang dari perkuburan selepas pengkebumian ayah dan arwah pernah beritahu saudara saya yang arwah sangat sayang akan saya. Bila saudara saya beritahu perkara itu, berderai air mata saya jatuh dan tak dapat ditahan lagi rasa yg cukup2 pedih kehilangan orang yg tersayang…Rasa taktahulah nak cakap cemana, dan sampai sekarang saya rindukan ayah..kadang2 arwah ayah ada muncul dalam mimpi…Walaupun arwah ayah bukan ayah kandung saya tapi arwah la yang membesarkan saya sejak saya lahir sehinggalah saya berjaya …Arwah ialah ayah saudara saya namun saya tetap anggap dia ayah kandung saya..Almarhum Haji Othman bin Haji Ahmad (meninggal pada tahun 2007 bersamaan Jumaat , 2 Ramadhan) …dalam keadaan yang cukup tenang..saat akhir sebelum meninggal arwah sempat melakukan sembahyang sunat dalam keadaan duduk. Dan saat-saat akhir ibu saya melihat arwah duduk di atas kerusi sambil berzikir. Dan sekali lagi ibu saya pergi kepada arwah, ibu lihat arwah ayah sudah tiada. Innalillah….

35 comments:

Nurzakiah Hanum said...

rindu 2

maria firdz said...

sedihnya... huhu...

CeqGu said...

Baru tau ayah intan dah takder.semoga arwah aman di sana. Rajin sungguh ayah intan ni yer

Deqla Manjew said...

kak intan hari ni berjaya buat deqla menitiskan airmata...hukhuk..sedih sgt2 citer akak ni...deqla pun takde ayah dah... rindu ayah jugak..!! andai dpt deqla putarkan kembali masa, ingin sekai deqla berulang2 kali katakan pada arwah ayah yg deqla terlalu sygkan dia!! sedihnyee...!! T_T

Sue-Rya Qistina said...

kerinduan pd insan yg kita sayangi mgm paling tak dpt digambarkan dgn kata2 kan. sabar ye intan. semoga rohnya damai dan tenang di sana. banyak2 kan berdoa kepadanya. al-fatihah...

Nisah Idham said...

sedihnya Nisah baca cerita akak kali ni. teringat arwah ayah nisah juga. Kasih Ayah, berkorban apa sahaja.

semoga ayah-ayah kita yang telah pergi di tempatkan di kalangan org2 yang beriman & bertaqwa... Amin..

amirini said...

semoga beliau ditempatkan bersama2 mereka yang beriman.

nanieybarnieylurviey said...

Al-fatihah ...
Kngn indah utk dkenang :) msa berlalu n bgrak pantas

the malay male said...

semoga roh nya dicucuri rahmat

Ibu Lala said...

Innalillah. Moga arwah ayag ditempatkan di kalangan org2 beriman. Sesekali terasa amat rindu pada yg tiada kan apatah lagi orang yang rapat dengan kita.

umi alya said...

tiba2 terasa sebak di dada..

samalah kita, masing2 rindukan mereka yang telah tiada, al fatihah..

Chic Na said...

best kan kenangan zaman kecik2 dulu.
Doakan arwah ayah akak tenang di sana. love u too kak.

ada kak tp cikna guna no company. personal nya takde. :)

Tihara said...

manis kenangan tu, tapi intan jangan sedih2 yer..hadiahkan bacaan Quran buat arwah...

al Fatihah untuk arwah..

onie said...

al-fatihah :(

Cik Nur™ said...

Al-fatihah....
Sebak Nur baca...

Kenangan dulu2 mmg bestkan...
seronok je rasa...

dan nur terhidu bau asap, automatik akan rindu kampung.. :)

Zira Aziz said...

moga roh arwah ayah akak ditempat kan di kalangan org yg beriman...

#naik bkt, trn bkt ..sy pn bt zmn kck22 dlu.. :P

Cinta Misteri said...

alfatehah utk arwah ayah intan...
CiM pown ada pengalaman main dibukit pasir, duduk dlm kereta sorong...tp tdk brsama ayah.

redza said...

ayah saya pon da hampir 2 tahun meninggal...semoga mereka yg telah tiada bahagia di sana. amin

ieda immi said...

sebak pula akak baca
dikk sabar ye dikk
kenangan nie kalau kita ingatkan memang sayu dan syahdu , nak2 bila melibatkan arwah ayah dan kenangan2 nyee

wan nurul hezrina abd halim said...

Al-fatihah untuk arwah ayah akk.sedihnyalah aii.nurul nanges baca entri akk nie.nurul barujer kehilangan abah///mmg tak tau nak kata camne.nurul lebih rapat ngan abah dr mama...rindu mmg rindu sangat!!mmg rindu tak berbalas..sib ada amik sedikit video tgk abah...gelak dia...suara dia ada dalam rakaman untuk ilangkan rindu duhati=(

QasehnyaRania said...

sama la ayh sya pon suka beli tanah merah tu dulu.pastu main kejar2 naik turun tanah yg dilonggok mcm bukit tu..hihi.. rindukan..

cara kematian arwah ayah kak sma macam tokwan sebelah mak sy..mk yg citer balik..arwah duduk bersandar selepas solat subuh..bila pi kejut tgk dah tak da..

al-fatihah buat mereka/.

nea lopah said...

Indah sgt kenangan zaman kecik2 dulu.

Zuraidah Butang said...

al fatihan buat arwah ayah...walupun dah lame arwah ayah tinggalkan kita, kita masih doa dan rindu kan die kan..:)

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam k.intan..

kenangan yg keluar dari asap bakar daun cma penah buat.. hehe..

rindunya akak pd arwah ayah..
seronok cma baca psl arwah..
Alhamdulillah kak ..
semoga arwah ditempatkan dikalangan hambanya yg solihin..

yg pergi ttp kan pergi.. yg masih hidup ni kirimkanlah amal jariah buat yg tela tiada...

insyaAllah..cma akan berbakti kpd mak&ayah cma sampaila hujung nyawa ni... terima kasih mengingatkan cma..

alfatihah buat arwah..

Aisy Nasiha said...

al fatihah dan takziah buat arwah ayah akak ye...
terharu baca ni walaupun ni dah kali kedua saya baca entry ni, hari tu baca tak sempat nak drop komen...
banyakkan bersabar ye... mmg saya yang masih ada ayah ni takkan rasa perasaan yang akak rasa, tapi saya doakan akak tabah selalu...
seronok juga baca pengalaman masa kecik kak intan ni... lasak juga ye..

Reiko Masashi said...

dtg terjah stlah lma cutikan dri..hehe

Jemarisuri said...

al fatihah...

MulutPayau said...

Al-fatihah utk arwah ayah Intan...

djkakpahGomofm said...

Sama... Rindukan Arwah Abah..dan Arwah Atok yg telah membesarkan kpah...

TiranaAduka said...

salam intan
Saat2 manis terkenang kembali.
Lawatan ptg di hari sabtu

Cinta Misteri said...

Melawat intan sambil tengok bola

izan mama mia said...

andai dapat ku undurkan masa..

Kesuma Angsana said...

bila rindu jgn lupa sedekahkan al fatihah yer...

IntaNBerliaN said...

moga arwah ditempatkan dikalangan org2 yg beriman...

tingat saya ms kecik2 dulu pun, duk main panjat tanah camtu gak.. hihi

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

wani pun rindu arwah ayah :(

alfatihah