Followers

Thursday 1 August 2013

DAGING LEMBU, KIMCHI, BIBIMBAP DAN AVOCADO

Salam Semua..Korang plan nak masak apa hari ini untuk berbuka? ke nak beli kat bazaar Ramadhan ja?

Semalam saya ke Giant. Saya ada beli daging lembu yang ada lemak dan bertulang..ala yg dipotong bentuk empat segi tu…tau? tatau buat buat tau la..x reti nak explain oowhh..

Saya duk fikir apa nak masak hari ini. Kemudian saya teringat kat Channel 728 x silap pasal makanan Korea. Orang Korea suka makan sup kimchiKimchi ni merupakan sayuran sawi putih yg dijerukkan..ada juga sayur2 lain..makanan tradisi orang Korea..

image from google : Kimchi

Kalau rajin ingat nak g beli kimchi masak dengan daging yang dibeli tu. Mereka panaskan sup kimchi dengan daging, ada sayur-sayuran dan pelbagai bahan lagi. Nampak sedap. Bila masam-masam ni boleh buka selera kan? Saya dengar Kimchi ni dikatakan baik untuk kesihatan menurut sumber dari WIKIPEDIA

Dan saya teringin nak buat nasi ni version saya. Nasi favourite orang-orang Korea. BIBIMBAP! Sihat kan..banyak sayuran di atas nasi tu..sampai x nampak nasi.. Insya Allah saya akan olah cara saya.. Nanti kalau saya buat saya up entry okeh..:))
image from google : bibimbap


Haaa lupa …semalam saya ada blend avocado dengan susu pekat..sedap juga macam avocado smoothie!
image from google

Avocado tu saya selalu taruk dalam burger atau sandwich je..sebab tgk  especially orang orang eropah suka sgt dengan buah avocado ni..Buah avocado ni banyak khasiatnya antaranya ada asid folik dan vitamin B6 ..ada banyak lagi khasiatnya saya je malas nak taip..haha.. orang barat ni, mereka masukkan avocado dalam makanan seperti:

·       buritto
buritto : image from google
·       burger
·       sandwich

Cubalah..mana lah tau sedap dan kena tekak korang..tekak saya ni ok ja....:)

Selamat Berbuka semua!

15 comments:

Suria Amanda said...

Waaa...ini dh ala2 kpop dh ni....awak...nak minta maaf..blogging guna hp ni la masalahnya bila nk publish comment terdelete.. ampunkan beta.. hp beta ni cikai je..

ainil fazieda said...

dapnye kak ! nyum2 . bak sikit :P Ainil buat aym msak kicap je rini . simple ^^

Bunda_nora said...

Apa salah sesekali kita ubah suai bahan dan cara masakan lua...bia ada rasa malaysia sikit...tentu lebih menepati selera kita kan...

Miss N™ said...

kimchi tu mmg nmpk sedap je bila org korea mkn kan....

hari tu nur mkn dgn penang adalah kimchi tu, tapi xcuba pula.heheh

jus alpokat, mmg sedap...tapi nur tak pernah cuba lagi.. :)

Pykaa Pdott said...

Wah nak msak mkanan korea ea . Mcm sedap je .

kurus said...

wahh masakan korea !

nanti up resepi dan pic tau ! ;)

Mimie said...

Sy blm try lg mkn mknan mcm nih

nuyui a.k.a miss YUI said...

yg avocado tu nmpk mnrik sgt sis.. sdpnyaaa.

TelingaBulat said...

wahh kecurnye TB tengok..nk try la.

Fazleyatul Aini said...

tak pernah makan huhuhu

Fazleyatul Aini said...

huih saya tak pernah makan makanan korea hihi

Unknown said...

rasanya idak ler deqla mencuba.. kalo akak tu lain la..hihi..owhhh dah tau dah kimchi tu ape..hihihi...

☾SHiemaCMa786☾ said...

salam k.intan..

kretip sungguh kakak saya ni..

terbaekkk...cma dah kopi recipe..simpan dulu,,nnti nk try! :)

Cikrosecute said...

rajin betul cik intan kita masak...

Unknown said...

buritto tu nampak mcm akak suka tu...