Followers

Wednesday, 29 May 2013

KISAH ZAMAN KECIK TERBE BURUNG


Selamat petang…menyampah duk kelebek keja..SOoooo..ada cerita zaman kecik aku nak share dengan kawan2 blogger,..Zaman dulu orang bela burung aku pon sibuk nak bela burung. Pastu aku amek terbe (terbe tu loghat utara) lastik aku cari burung2 yang bertenggek kat pokok2 area2 umah aku.  

Terbe tu arwah ayah yang punya..dia terbe kalau kambing2 mai datang halaman rumah duk mai gerit pokok2 arwah ayah tanam..hehe..Gigih tau aku lastik. Zaman kecik aku ada dua kategori..yakni tetiba ja aku leh jadi ala2 perkasa kalau main tembak2 atau terbe2 n…dan tetiba ja aku leh jadi ayu sebab main masak2 atau main anak patuh..heh

Ok…aku dengan berseluar pendek baldu..akakaka..aduh suar pendek tu dia mcm bulu2 ket ..aku panggei suar baldu…suar peberet tu..selalu pakai…tu yg ingat..terbei punya terbei sekoq pon xkena…

last2 sekali aku pi depan parit (parit zaman dulu luas…air tenang ja..ikan pon banyak) aku nampak burung yang cukup segak. owhh burung raja udang rupanya ..aku x kenai time tu..la baru kenai..aku aim punya aim…last2 ! pedepap pok pek jatuh burung tu! Owh aku berjaya..mengalir air mata kegembiraan..ah tipu ja mengalir air mata tu..effect ja lebih..


Ok..pastu masalah sangkaq..aku mana ada sangkaq burung..arwah ayah aku pon bukan bela burung..ok masalah..idea!! aku amek bakul lipat baju mak aku yg da tak berapa nak baru…aku tungging kan bakul tu..amek kain batik..ikan wat mcm pelapik atau lantai. pastu aku sumbat burung tu kot celah2 lubang bakul tu supaya dia masuk dalam bakul tu.


Ok berjaya. Pastu aku kalut la cari buah pisang nak jamu burung tu. tp dia x nak makan (bila mai besaq baru aku tau burung raja udang kan makan ikan) lohhh....muka dia sedih..pastu mungkin dia cedera kot aku lastik tadi.

Esok pagi aku kalut bangun pagi2  pi tengok burung..tapi dah x bergerak…Upernya burung tu mati..

Sedih masa tu..aku korek lubang tepi tangga rumah kambus burung tu..Tapi perangai budak kan..duk petang aku gali lak semula ..aku nak cek jadi apa kat burung tu..dua hari gak la aku duk ulang gali kambus gali kambus..last2 letih aku wat dek ja…

Sambung pula dengan hobi lain…zaman kanak2 dulu gitulah..bukan cam sekarang…zaman it..kecik2 da ngadap gadjet..kenangan…..hmmm..

16 comments:

the malay male said...

zaman sekarang zaman angry bird

♥ Cmª shIemª ♥ said...

Salam K.Intan..
hehe.. ganas jgk akak time kecik2 dulu...

tngkp burung raja udang nk bg mkn buah pisang..? hehe..
siyes cma ketawa..agaknya klu cma yg tangkap burung tu bagi mkn betik kot.. bkn ikan.. :p

hehe.. kenangan sungguh la.. :)

♥ ROS ♥ said...

ganas jugak dulu ea.. ros main masak2 jer..hahaa

Cik Nur™ said...

err..dah kambus korek balik..?
hehehehe...lawaklah..
senyum je nur baca entry ni...

Riedaffya ibrahim said...

kesian burung tu ko kerjakan kak..hee

ieda immi said...

haa sejarah kann...
tinggal kenangan kan ;)

nea lopah said...

Extreme nya permainan kak intan. hehehe

Deqla Manjew said...

uwaa... kak intan kijam ye.. lastik burung ... dah la tu x mkn... kijam..kijam... hihihi.. mmg lawak la dah tanam korek blk tu.. ingat burung tu bole idop blk ka? aiyakk..mcm2 la akak ni ... ;p

Ibu Lala said...

dah ptg2 baru sempat singgah sini. masuk2 keje je trus bz. adoiii pening dibuatnya.

hye intan...sihat???

Aisy Nasiha said...

tulah, seronok permainan zaman kita daripada mainan budak sekarang.. lebih banyak kebaikannya..

Kakzakie said...

Kakak kecik dulu tak main lastik tu Intan tapi main parit tak usah katalah sampai menggigil-gigil-berkedut jari semua baru puas. Heee.. kalau ingat mesti kita senyum kan:)

pinky said...

kenangan sungguh kak...tak mcm bdk skrg....celik mata ipad...=)

mama aryan said...

memang kenangan sungguh lah ni..akak pun penah main terbei burung jgk

Mimie Najib said...

memula baca kisah akk ni nak gelak pun ada..gnas jgk akk eh masa tecik2..hehe..

tapi bila kena tang burung tu mati, adeh..sedih la pula.. sob3..

kenangan masa kecik2 takde sapa boleh putar kmbali kan..rindunya..

Fiza Rahman said...

Saya dulu lastik cicak pakai getah. Pastu cari telur cicak & pecahkan...hehehe...

Betul tu. Bebudak jaman skang memang budak jaman IT.

Chic Na said...

alaa sedih lak burung tu mati. huhu.. burung raja udang cantik kaler dia kan.