Followers

Friday 11 October 2013

SIFAT PERIKEMANUSIAAN

Hidup perlu ada sifat kemanusiaan..Itu sahaja. Tambahan jika kita sebagai seorang ketua. Saya last day keja sini 31 Oktober 2013.

Sebabnya? Sebab saya nak ambil cuti tanpa gaji utk balik kg dan jaga arwah emak pada mulanya. Bos cakap ok u clear kerja atas table boleh balik..Saya pulun kerja..bawak balik rumah…lepas settle hari Rabu saya ckp dengan bos saya nak cuti dah.. Tau apa dia cakap

“Ohh tak boleh ooo…siapa nak buat kerja u? Mesti sampai ozalid.(Ozalid ialah stage yang terakhir sebelum buku diterbitkan)..

Saya terkedu sedih semua ada. Balik rumah saya menangis di pangkuan suami. Saya nekad resign kalau demi emak saya. Esok (Khamis) saya hantar surat resign kepada 2nd boss. Dia terkejut sebab dia tatau apa2. Saya cerita dari Ato Z..Dia tekejut apa yg boss tu buat..Dia cakap kita mesti utamakan family kita dulu. ..Rakan2 yang lain pun sependapat..RAsanya manusia yang ada hati memang akan sependapat..Cuma hati batu ja kot yang x ada sikap kasih pada ibu bapa..

Saya cakap saya rela resign kalau diperlakukan macam ni..Ini nyawa ibu saya. 2nd boss cakap nanti dia akan cakap dengan boss..So dia masuk dalam bilik boss dan bercakap. Kemudian lepas 2nd boss keluar, boss panggil saya masuk.

Now dia putar cerita lain pula. Dia cakap “eh u fikir ozalid tu apa? ozalid tu sampai stage final sahaja. nanti saya tolong u cek ozalid..ini surat resign I keep dulu ok sbb kalau u nak resign x boleh balik oooo..u fikir dulu”

Eh selama saya bekerja x pernah pulak ozalid jadi stage lain..Hmm orang mahu selamatkan diri..Dah pernah kena juga dah sebelum ini..dia selamatkan diri dia dulu sebab salah printing. dikatanya saya yang sign ..x apa itu cerita lama.

2nd boss cakap “u balik dulu jaga emak u..kalau need cuti just let me know..dalam masa tu u boleh fikir sama ada nak resign or tak..”

Jumaat tu 2nd boss kol “ U dah siap kerja? kalau x siap, biarkan ..u balik saja..nanti I ask her (boss) to release u..”

Lepas buat kerja sampai lunch kira dah siap..boss panggil saya masuk.” Ok, u boleh isi form balik kg…eh ini surat resign mcm mana? “

Saya cakap, “Nanti saya balik kg dulu sebab u kata x boleh balik kg kalau nak resign..”

Dia cakap “Eh kalau mau resign kena cepat oooo..saya mau cari orang lain”..

Saya..”Ok, proceed” Saya x ralat sebab rezeki tu di tangan Allah..  dia nak saya resign lepas sy tolong dia siapkan. Tak apa..Allah ada…

2nd boss cakap pada saya boss cakap pada dia yang saya misunderstanding…wah 3 kali cakap perkara yang berlainan…mula2 camni..pastu camni..lepas saya nekad resign ..camni pula..itulah orang yang hanya penting kerja kerja kerja..duit duit duit…ca ya nun alif …hmmm

Tapi Allah bagi saya sekejap sahaja dapat jaga emak..Emak memang tunggu saya..Bila ingat tu saya memang hiba sanga.Tapi saya redha. Semua yang jadi ada hikmah.

5 thn saya bekerja dengan penuh komited tapi ini yg saya dapat…secebis perikemanusiaan sahaja saya minta bukan banyak pon..Dan saya memang x boleh pandang langsung manusia itu sebab hati saya sakit sangat bila kenangkan hal tersebut.

InsyaAllah tahun depan (mungkin hujung tahun) saya dan suami akan pulang ke kampung dan tinggal di sana untuk jaga rumah pusaka dan menjaga kakak dan abang ipar pula..sebab depa dah tolong saya jaga arwah emak dan ayah sepanjang saaya di kl.Ini ialah masa saya pula menjaga dan membalas budi depa.


11 comments:

Anum said...

wow amanah yang besar menjaga harta pusaka

Aisy Nasiha said...

Jahat diorang tu.. tak fikir kebajikan orang bawahan... kenapalah sanggup tahan bila akak guna alasan mak tengah sakit? Memang jahat

Farah Waheda Wahid said...

sabarlah kak, rezeki tu ada di mana2...memang ada jer boss2 jenia yang macam ni... tak ada timbang rasa dan perikemanusiaan, kalau kena dekat batang hidung dia baru dia rasa...

Miss N™ said...

Nur baca ni pun rasa geram dengan manusia2 mcm tu...
sabar yea kak, semua ni ada hikmah dia..tak mustahil, satu hari nanti dia akan cari akak balik..

Umialya said...

sabar ya, ada hikmah tu..

NaZiRaH @ Ezyra said...

ee, geram dengar, diorang mmg pentingkan diri! pentingkan duit! nasib akak sempat kan, saya sokong keputusan akak, 5 tahun kot, bukan baru 5 bulan, takpa kak, rezeki ada di mana2, insyaAllah moga Allah permudahkan segala urusan akak..

Unknown said...

akak...sabar bebanyak ye,,,,setiap yg berlaku ade hikmahnye...

RIZZNA said...

Intan....syabas. jgn sesekali menyesali satu hal yg mulia telah kamu lakukan. ini juga hal maruah, jgn biar org lain mempergunakan kita.

takziah untuk Intan sekeluarga. rezeki dari Allah, percayalah....

Unknown said...

mmg patot pun akak berhenti kat company tu.. now, akak dah dpt keje baru.. syukur kan..

Unknown said...

Ada hikmah di sebaliknya tu kak. Sabar yer....

Puan Kutu said...

Keputusan yg tepat.berkorban sedikit demi org tersayang yg dh bertarung nyawa lahirkan kita,insyaallah besar ganjaran pahalanya