Followers

Saturday, 1 November 2014

REZEKI ALLAH ITU LUAS

Assalamualaikum semua sahabat..semoga semua sahabat dirahmati Allah.. Saya n dah macam biskut sekejap ada sekejap tak ada...hai la bukan apa..masa kadang x mengizinkan..maafkan saya..sob! sob! heheh..

Untuk sahabat yang tak tahu..saya dah berpindah ke Kedah. begitu juga dengan shuben saya..Mula mula dia takut juga. Yer la ..kawan kawan dia di KL cakap " Eh nanti kau mesti nyesal balik kg..kat sana bukan ada kerja sangat." Yerlah ..suami saya ini mmg pure org KL ...lahir sana..kuarga sana..sedaghe maghe semua sana.. Saya faham dia berdebar nak balik menetap di Kedah ni..Yang mungkin dia pon tak terfikir. Tapi disebab kan rumah peninggalan arwah emak ada dan dah bagi pada saya ..apa salahnya kami pulang dan berbakti di tanah yang ditinggalkan..x rugi pon..rumah pon tak payah bayar...

Saya balik dahulu ke Kedah. Lepas suami resign dia balik ke Kedah pula. Tapi itulah rezeki Allah itu luas.. Tak sampai seminggu balik Kedah.terus dia dapat kerja. Dan dekat je dengan rumah! dan salary pon alhamdulillah! Siapa kata duduk jauh dari KL x boleh cari makan? 

Dan saya pula disebabkan saya n memang suka memasak dan mengandam..maka saya gunakan kemahiran saya itu untuk mencari rezeki. Namun seawal pagi saya dah bangun sebab nak kena masak nasi lemak, nasi kerabu dan goreng mihun..Siapa yg tak tahan bangun pagi mmg rasa penat sangat..saya sendiri pon rasa letih sangat..tapi demi mencari rezeki...Dan saya berjaya buka gerai makan kecil di hadapan rumah saya jer. Saya jual nasi lemak daun lemuni, nasi kerabu kelantan, mihun goreng, lauk pauk dan untuk kuih muih saya bg tender kat mak anjang saya buat kuih sbb dia memang pakar. Dan yg bestnya sebelum pergi kerja shuben tolong saya niaga dulu. 

Dari 2 kg beras,..sedikit demi sedikit naik jadi 4 kg beras sehari...dan org mula datang ke gerai saya.. dan ada ketikanya sebelum pukul 8 clear semua..tp biasalah naik turun niaga ni..ada ketika x abes juga..namun sabar itu penting 

Saya teringat antara kata Ustaz Kazim,orang yg berniaga ni mesti jaga solat, sentiasa bersedekah..maka barulah rezeki tu akan lebih banyak..jadi kesimpulannya. Kalau kita bisnes kecil ke besar ke..kita kena berbalik kepada Allah. Itu lah kesimpulan yg paling jelas sebab rezeki itu dtg dari Allah. 

banner gerai saya:))

Saya dan Shuben tengah set up gerai sebelum jualan bermula di awal pagi:)


10 comments:

✿LiyaNa RoHazi✿ said...

kak intan . .kita sama² org utaqa ..yana perlis ..smpadn negeri aje . .isyaAllah rezeki tue ada dmana sja..yg pasti usahs kita ttp mmbuahkan hasil

Chic Na said...

keputusan yg akak & abg firdaus buat tu betul.. rezeki Allah kat mana2 je ada, cuma kena usaha kan kak.. inshaAllah kalau sampai sana mesti singgah gerai maksu ni.. moga terus maju kak.. :))

Aisy Nasiha said...

Wah.. nampak makin maju tu.. tak lama lagi kena pakai pekerjalah nampaknya tu...tahniah akak. Moga kuat semangat nak menempuh semua dugaan ni.

redza said...

sekarang gerai kecil...esok dapat buka restoran..insyaAllah

umi alya said...

Nasi kerabu, sedapnya Intan..

ANIM said...

cik intan..kat mana ni? boleh kak terjah nanti...
terliur, bukan senang nak cari nasi kerabu kat utara ni

Mia Liana said...

wahhhh.... semoga baik2 belaka semuanya... tentu sedap tu.

- Mia Liana -

QasehnyaRania said...

assalam.akak dh blik kedah erk? area mana ni..
akak, saya bru je makan daun lemuni tu.masadalam pantang.mak mertua ada tanam.lemuni ungu dgn lemuni putih.. untk awet muda katanya :)

saya doakan smga akak trus maju jaya aamiin
nampaknya kak dh mula buka gerai.. lama lama blh buka restoran pulak aamiin
doakan sy juga stu hri nnti ye.

aryan azra said...

betul tu rezeki Allah tu luas,kita yg perlu berusaha..mudah-mudahan apa yg diusahakan terus berjaya, inshaAllah

hainom OKje said...

Tahniah Intan..... insyaallah kalau rajin berusaha......rezeki pasti ada. Cantik dah gerai tu. Meniaga makan ni kalau laku seronoklah kan.... Biasalah org meniaga makan bangun kena pagi ...