Followers

Wednesday, 5 November 2014

KELEBIHAN DAN KHASIAT DOA NABI YUNUS

Bismillahirrahmanirrahim. Segala Puji Bagi Allah, Tuhan Sekalian Alam..Hari ini saya kongsi Doa Nabi Yunus a.s. Amalkan la setiap hari .
image from google

Doa Yunus ~ Tiada Tuhan melainkan Engkau (ya Allah)! Maha Suci Engkau, Sesungguhnya aku adalah dari orang-orang yang menganiaya diri sendiri ~

Doa Nabi Yunus a.s ini memang banyak khasiatnya . Teringat doa inilah yang arwah emak saya baca semasa arwah sakit dan juga sehingga nafas terakhir arwah selain ucapan syahadah. Subhanallah...Allahuakbar. 
.

Dikatakan bahawa doa ini juga penawar segala musibah.

Memetik daripada blog KONGSI BERSAMA NORA:

DOA NABI YUNUS yang sememangnya wajib kita sertakan setiap kali kita berdoa kepada Allah SWT selepas solat lima waktu. Amalkan DOA ini agar segala masalah2 kita seperti hutang yang besar atau kecil + musibah yang besar + masalah2 yang susah untuk diselesaikan atau apa jua sekalipun. Berdoalah setiap hari sekurang2nya tiga kali sehari tidak kira dalam keadaan apa jua pun terutama bila kita dalam keadaan yang sangat2 memerlukan pertolongan dari-Nya. Moga2 Allah SWT mendengar dan permudahkan segala urusan kita. - 

Memetik daripada blog ILMU MUTIARA :


Nabi Yunus alayhissalam diutus oleh Allah swt. kepada masyarakat Naynawa, yang terkenal dengan kekafirannya. Nampaknya, Nabi Yunus kurang sabar dengan perlakuan kaumnya. Dalam keadaan kesal, ia pergi meninggalkan kaumnya menuju tepi laut.

Kemudian ia menumpang kapal yang akan berlayar. Di tengah lautan, kapal diterpa badai dan angin kencang. Untuk menghindari kapal karam, muatan kapal harus dikurangi. Semua penumpang kapal sepakat untuk melakukan undian. Siapa yang namanya keluar, maka dialah yang harus dilemparkan ke lautan.

Ternyata, yang keluar adalah nama Nabi Yunus. Akhirnya, Nabi Yunus menceburkan dirinya ke lautan, dan ia ditelan ikan besar. Al-Quran menyebut ikan itu dengan Hut atau Nun. Namun, Allah swt. mewahyukan ikan itu untuk tidak memakan tubuh Nabi Yunus.

Ada yang mengatakan Yunus a.s. tinggal di dalam perut ikan selama 3 hari, 7 hari, bahkan 40 hari. Selama itu ia berdoa kepada Allah swt., ‘Allahumma, la ilaha illa anta. Subhanaka, inni kuntu minazzhalimin – ya Allah, tidak ada Tuhan selain Engkau. Maha Suci Engkau. Sungguh aku ini termasuk orang-orang yang zalim’.


Doa Yunus menembus Arsy, sampai-sampai para malaikat berkata, ‘Ya Rabb, sepertinya ini adalah suara orang lemah yang sudah dikenali, yang datang dari negeri yang jauh dan asing’. Allah bertanya, ‘Tahukan kalian, suara siapakah itu?’

Malaikat menjawab, ‘Suara siapakah itu?’ Allah berkata, ‘Itu adalah suara Yunus, hamba-Ku’. Malaikat berkata, ‘Yunus yang amalnya senantiasa naik ke langit dan doanya dikabulkan? Ya Rabb, tidakkah Engkau menaruh belas-kasih padanya lantaran dia senantiasa memuji-Mu di saat senang, dengan begitu Engkau selamatkan ia di saat terjepit seperti ini?’

Allah menjawab, ‘Ya, tentu saja’. Maka, Allah memerintahkan kepada ikan hut untuk melemparkan Yunus ke daerah tandus.

Yunus terdampar di sebuah pulau yang tandus, dalam keadaan lemah. Lalu, Allah mengembalikan kekuatannya dengan menumbuhkan pohon labu di dekatnya. Bukan hanya itu, Allah mengembalikan seribu umatnya dalam keadaan beriman, dan Allah berikan kemakmuran hidup kepada mereka.

- (Q.s. as-Shaffat/37: 145-148)




12 comments:

Nurzakiah Hanum said...

thanks for sharing

kehidupan sihat said...

thanks sharing sis :)

ewanthology said...

selamat beramal

aryan azra said...

perkongsian yg cukup menarik..tq intan

Lieya Von Jay said...

sama2 lah kita amal kan ^_^

Jazz Lover said...

Nice sharing sis.

nuyui a.k.a miss YUI said...

terima kasih sudi share kak..

Kesuma Angsana said...

betul tu doa yg baik utk diamalkan.. gd sharing !

Chic Na said...

selalu gak baca.. tq kak share doa ni.. :)

Mas Zull said...

assalamualaikum intan...perkongsian yg baik..

kakyon said...

marilah sesama amalkan..

Nao Mei said...

Cik akak suka...suka..hihi..thank ye dear