Followers

Sunday 23 November 2014

KEBUN MINI SAYA AYAM SADO SELALU USHA

kebun mini saya 
Assalamualaikum semua..:)

Sejak duk di kampung ni ada ja benda yang saya nak buat..Entahlah rasa seronok ja..Rasa takda tekanan dah. Ok, untuk mengisi masa yang terluang selain berniaga pagi pagi, saya juga buat mini kebun di depan rumah. Saya buat projek ni dengan sepupu saya.

Kami tanam petola, timun, kacang panjang, jagung manis, ubi kayu dan lain-lain lagi. Ada naik tunas dah tapi tak tahulah boleh hidup ka tak. Doakan tanaman saya subur ya..:)

Kami mula-mula tak bubuh jala sebagai pagar, tapi ada satu kisah di pagi hari di mana ayam jantan jiran yang Encik Firdaus panggil "ayam sado" sebab badan dia memang mantap. Satu hari, Enck Firdaus panggil

" Cuk! Ayam sado duk mai kawad atas batas kebun tu..abih lah.."


Ayam sado tu datang berdansa atas batas kebun saya pula! Sayaapa lagi dari dalam rumah berlari terus kejar dia sebab dia cuba nak patuk benih sayur saya. Sekali paling tak menahan tu, dia siap berhenti, dia siap terajang kayu yang saya pacak. Pastu baru dia sambung lari! Cis! Jaga kau ayam sado! Ayam sado tu memang tau! eiiiii geramm ja.. hari hari datang usha kebun saya.


1 comment:

Aisy Nasiha said...

Ayam sado? Cer tunjuk sikit macam mana rupa ayam sado yang berani kacau kebun akak ni? Haha

Bestnya dapat berbakti pada tanah. Kejap lagi nak makan petik je, segar dan sedap makan.. alahai..untung akak dan suami